Bon aña! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Juliette Mouton - WaarBenJij.nu Bon aña! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Juliette Mouton - WaarBenJij.nu

Bon aña!

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

07 Januari 2017 | Aruba, Oranjestad

Hallo allemaal,

De eerste week van 2017 zit er alweer op. De tijd vliegt werkelijk voorbij. Ik had de hele week al plannen om dit verslag te schrijven maar deze week heb ik bijna alle vrije tijd bij overheidsinstanties doorgebracht. Maar hier is ie dan hoor.

Ik neem jullie nog even mee naar vorig weekend. Oud & nieuw. Oudjaarsdag heb ik mijn eerste avond dienst gewerkt op de afdeling cardiologie. Gelukkig is het de hele avond rustig en kan iedereen op tijd naar huis. Op aanraden van de lokale bevolking ga ik samen met twee collega’s naar de Moomba beach bar. Dit is een strandbar tussen de grote hotels waar je goed zicht hebt op de vuurwerkshows. Deze shows worden vanaf het water gedaan dus waar je ook staat, alles is goed te zien. Met een glaasje bubbels in de hand en de voetjes in het zand kan het aftellen beginnen! Aan twee kanten gaat er prachtig vuurwerk de lucht in en dat 20 minuten lang. Wauw!



Ondertussen worden de glazen nog een aantal keren bijgevuld, er is immers het nodige meegenomen. Wat een super sfeer. Nergens politie te bekennen, geen vechtpartijen, gewoon een leuke tijd met elkaar hebben. De beach bar is tot 03.00 uur open. Maar we gaan nog niet naar huis, nee, nog lange niet, nog lange niet. We gaan een soort van lopend richting het uitgaanscentrum. Daar vinden we nog een leuke tent waar we ons feestje voortzetten. Om 5.00 uur vinden we het mooi geweest en gaan we proberen veilig thuis te komen. Dat komen we gelukkig ook.

Lang uitslapen zit er helaas niet in. Ik ben vandaag wel vrij maar heb afgesproken mee te doen aan de Nieuwjaarsduik. Deze wordt georganiseerd bij Moomba beach en begint om 12.00 uur. Op mijn telefoon heb ik een vriendelijke herinnering ontvangen: ‘De zon schijnt, de lucht is blauw, neem die kater van je maar mee! Hup hup jullie bedje uit, tot zo! Oké dan. Het opstaan na zo’n zware maar o zo gezellige avond kost me enige moeite. Na een stevig ontbijt en een flinke hoeveelheid water denk ik er klaar voor te zijn. Bij aankomst is het al behoorlijk druk. Net als in Nederland is ook hier de oranje Unoxmuts een musthave. Het zier er wel hilarisch uit: strak blauwe lucht, azuur blauwe zee, mensen in zwembroek en bikini en dan een knaloranje (hete) Unoxmuts op je hoofd. Om strak 12.00 uur staat iedereen klaar. 3,2,1, go! En daar gaan we dan met z’n allen. In Nederland heb ik nog nooit mee gedaan met de Nieuwjaarsduik maar hier is het zeker geen straf. Na de duik kan er traditie getrouw erwtensoep gegeten worden. Die sla ik maar even over. Alleen de gedachte en geur al geven een vreemd gevoel in mijn buik. Na de nodige mensen ‘bon aña’ gewenst te hebben besluit ik naar een ander strand te gaan. Weg van de harde muziek en de mensenmassa. Voor de kerst heb ik mezelf een strandstoeltje cadeau gedaan en het lijkt me een goed plan om deze vandaag in te wijden. Deze moet ik alleen nog wel thuis ophalen.

Eenmaal bij mijn appartementencomplex zie ik veel mensen buiten staan. Gaat er iets gebeuren? Owja, de ‘Pagara’ wordt zo aangestoken. Dit zou eigenlijk gisteren gedaan worden maar toen was het onwijs slecht weer met veel regen. Leuk dat ik het nu alsnog mee ga maken. Een ‘Pagara’ is echt iets van hier. Het is een soort duizendklapper mat die door bedrijven op de laatste werkdag wordt afgestoken om zo de boze geesten te verjagen. Voorwaarde is dat het geknal minimaal 1 minuut moet duren.



Als het is afgelopen vertrek ik richting het strand. Ik vind een strandje waar veel dividivi bomen staan waar ik mooi mijn stoeltje onder kan uitklappen. Wat heerlijk. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik zo rustig op het strand ga zitten. Op dit strand komen veel lokale mensen. Rond 16.00 uur komen er steeds meer families. Het leuke daaraan is dat echt werkelijk alles wordt meegesleept. Klapstoelen, tafels, koelboxen met daarin de nodige drank en etenswaren en natuurlijk niet te vergeten MUZIEK. Al direct na het uitklappen van de stoelen gaan de koelboxen open. Wat een feest om naar te kijken. Een uurtje later heb ik er genoeg van. Het was een super weekend en morgen is het gewoon weer back to reality met een vroege dienst.

In principe kan je hier alle avonden wel iets doen. Het gebeurt regelmatig dat iemand in de loop van de avond een berichtje stuurt met daarin de vraag of we nog iets gaan doen, ergens iets drinken of naar de bioscoop. Alles gaat zo spontaan. Van de week ben ik voor het eerst naar de bioscoop geweest. Het eiland kent maar liefst drie bioscopen. De films zijn Engels gesproken en Spaans ondertiteld of andersom. Deze film was in het Engels gesproken en Spaans ondertiteld. Gelukkig was het goed te volgen maar toch ben ik geneigd om naar de ondertiteling te kijken wat natuurlijk helemaal geen zin heeft. Wat ook fijn is, is dat de films met een reguliere speelduur geen pauze tussendoor hebben. In 1 keer de hele film, dat is prettig.

Dus ja, ik vermaak me prima. Ik zou bijna zeggen dat ik tijd te kort kom, nu al! En de komende tijd gaat het niet veel rustiger worden want de carnaval staat voor de deur. Op 6 januari zijn de kerstbomen weg gehaald. Mensen die een echte boom hebben, verbranden deze symbolisch. De volgende dag is de officiële start van het carnaval, wat zal gaan duren tot 1 maart (aswoensdag). Vanavond wordt het carnaval geopend met een fakkel optocht. De mensen die mee lopen zijn mooi opgemaakt en versiert met glimmertjes en steentjes en dragen een fakkel. Samen met een paar collega’s ga ik even kijken. De komende weken zijn er veel parades en optochten met als hoogte punt de grand parade op 25 en 26 februari. Ik ben heel benieuwd. Voor de Arubanen is de carnaval nog belangrijker dan de kerst. Velen nemen vakantie zodat ze een mooi feest kunnen bouwen. En ja, dat kunnen ze hier wel!

Ondertussen krijgt mijn Arubaanse leventje steeds meer vorm. Inmiddels is de koop van de auto afgerond en rij ik er sinds 2 dagen trots in rond. Het is wel een hele onderneming geweest. Het werkt op een totaal andere manier dan bij ons. Om de auto over te schrijven moet je naar de belastingdienst. Het probleem hier met de belastingdienst is dat om 15.00 uur of als je geluk hebt om 15.30 uur de deur dicht gaat. Zo kunnen de ambtenaren rustig de nog aanwezige rij weg werken zodat ze op tijd naar huis kunnen. Nou hoef ik maar te werken tot 14.50 uur maar dan ben ik dus eigenlijk al te laat. Gelukkig snappen ze dit op het werk en doen ze niet moeilijk als ik iets eerder weg wil daarvoor. Na het overschrijven moet je naar de verzekeringsbank, dan terug naar de belastingdienst om de wegenbelasting te betalen en dan naar een naastgelegen gebouw je nummerplaten op halen aangezien deze persoonsgebonden zijn. Je begrijpt dus wel dat het onmogelijk is om dat op één middag te regelen. Maar goed, het is allemaal gelukt en ik hoop dat deze auto mij het komende jaar veilig en wel van A naar B zal brengen.

Ook de huisvesting is geregeld maar daar volgt de volgende keer meer over anders wordt het wel een heel lang verhaal. Heb ook zoveel te vertellen!

Tot de volgende ronde!

Veel liefs,

Juliette

  • 07 Januari 2017 - 20:51

    Ellen Sanders:

    Hoi Juliette,
    Ik heb weer met veel plezier je verhaal gelezen.
    Volgens mij gaat het het goed met je en geniet je er heerlijk van.
    Leuke fotoos . Fijne auto!
    Die Unox muts staat je overigens goed!
    Vandaag een dag met ijzel hier, veel ongelukken en veel schade in het hele land.
    Op dit moment begint het programma wie is de mol, ook wel eens gezien?
    Het nieuwe jaar is met veel drukte in het Deventer ziekenhuis begonnen.
    Een vol huis met heel veel zieke mensen, maar ook veel griep onder het personeel.
    We hebben natuurlijk jouw inzetbaarheid gemist!!!!
    Maandag hebben we nieuwjaarsborrel in de schouwburg ,ben benieuwd.
    Donderdag hebben we een etentje vanwege het afscheid van Dianne.
    Voor nu , lekker vrij weekend.Volgende week late diensten en in het weekend nachtdienst.
    Juliette, heb je een fijne woonplek ? Ben benieuwd.Foto?
    Ik verheug me op het volgende reisverslag .

    Groetjes Ellen Sanders


  • 08 Januari 2017 - 13:56

    Henk Van Kwawegen:

    leuk verslag , geniet er echt van. Fijn dat je het naar de zin hebt!

  • 08 Januari 2017 - 14:14

    Marieke Jacobs:

    Wat leuk om je belevingen weer te lezen. Voor jou natuurlijk ook alle goeds gewenst voor 2017! Happy New Year!
    En wat een heerlijk strand heb je daar om de hoek zeg! Jaloers!
    Liefs Marieke

  • 08 Januari 2017 - 14:20

    Petra Kilsdonk:

    Hey Jetje,

    Nou dat filmpje van het vuurwerk ziet er geweldig uit. Vooral die duizendklapper is oorverdovend.
    Vind de foto die je stuurde met de Unox muts op met daar bovenop nog een soort kroon met Happy New Year je zeer charmant staan!! Ik begrijp dat je tijd tekort komt. Kloppen de data van de carnaval trouwens??? Ik mag ik hopen, dat je 25 en 26 januari bedoelt ipv februari en dat 1 februari (ook een woensdag) de aswoensdag zal zijn die je bedoelt. Anders vieren ze op Aruba wel erg uitgebreid carnaval, ha, ha.
    We zien de plaatjes van een kleurige carnavalsoptocht vast wel verschijnen in de loop van de tijd.
    Veel plezier kanjer.

  • 08 Januari 2017 - 19:01

    Bart Ovink:

    Hoi Juliette,
    Wat leuk weer wat van je te lezen. We maken er uit op dat je je prima vermaakt. De manier waarop jij je verhaal doet is erg mooi en leest erg prettig. Wat een mooie jaarwisseling en nieuwjaarsduik met heerlijk warme oren laat je zien. Lang leve de Unox.
    Mooi autotje waar je vast goed mee kunt redden op het eiland
    Geniet lekker van je avontuur.
    Groetjes Wietske en Bart

  • 09 Januari 2017 - 00:41

    Ineke:

    Wat leuk weer om te lezen Julliette! Heerlijke fotos! Jij veel geluk, plezier en avontuur in 2017!!

  • 09 Januari 2017 - 14:01

    Danique Klunder:

    He Juliette!
    Wat schrijf jij leuke verhalen! Het klinkt echt super gaaf en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar! Je maakt me wel een beetje jaloers hoor.. ;)
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Niet te bruin worden he!! Haha

    Groetjes Danique

  • 09 Januari 2017 - 15:24

    Liduin:

    Hoi Juliette,

    heel gezellig om je mail te lezen!. voor jou ook de beste wensen en het wordt vast een super jaar. je bent je droom aan het waarmaken!!!
    geniet ervan. veel groetjes uit een nogal kil Nederland.
    ps over het werk schreef Ellen al...

    groetjes Liduin

  • 17 Januari 2017 - 13:32

    Irma:

    Altijd leuk om jou verhaal te lezen.
    je beleeft vele leuke dingen.
    Groet,
    Irma

  • 27 Januari 2017 - 13:52

    Sylvia Wouters:

    Hoi Juliette,
    Heb je link via je vader gekregen om je te volgen. een mooi verslag ,
    en een heel ander leven als hier in Nederland. alleen het weer al.
    Zal een hele belevenis zijn,en al een autootje en eigen woonruimte.
    leuk hoor.Zal een mooi jaar worden voor je.
    ik ga je volgen hoor,leuk om te lezen......

    groetjes uit de voorstadslaan!!!

  • 05 Februari 2017 - 05:46

    Liduin:

    He Juliette,

    we zitten in de wacht en dachten misschien wel wat nieuws van jou door te kunnen nemen, maar nee, er is nog niet wat.
    hoe gaat het met je??

    druk druk??
    hierna nog een rits van drie nachten en dan zit het erop~!!

    groetjes ook van Tom. Liduin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 31 Jan. 2011
Verslag gelezen: 809
Totaal aantal bezoekers 67276

Voorgaande reizen:

09 December 2016 - 18 December 2017

Aruba

19 April 2011 - 19 Juli 2011

Buitenland stage

Landen bezocht: